دومین فینالیست یورو ۲۰۲۴ امشب از بین تیم‌های هلند و انگلیس مشخص می‌شود.

هلند - انگلیس

به گزارش همشهری‌آنلاین، پای دیگر فینال یورو ۲۰۲۴ امشب مشخص می‌شود. تیم‌های انگلیس و هلند از مسیری ساده‌تر به نیمه‌نهایی آمده‌اند. آنها مجبور نبودند با مدعیان اصلی قهرمانی روبه‌رو شوند، درست برخلاف مسیر موازی که مدعیانی مثل فرانسه، اسپانیا، آلمان، پرتغال و بلژیک را در خود جای داده بود. حالا یکی از این دو تیم قرار است امشب از دورتموند به فینال برلین برسند.

نارنجی‌های ناکام

هلند غیراز سال۱۹۸۸ که در آلمان قهرمان اروپا شد، خاطرات تلخی از نیمه‌نهایی این رقابت‌ها دارد. نارنجی‌ها ۴بار از ۵باری که به این مرحله رسیده‌اند، شکست خورده و از راهیابی به فینال باز مانده‌اند. این نخستین نیمه‌نهایی هلند در یورو از سال۲۰۰۴است. آن دوره که رقابت‌ها با حضور ۱۶تیم برگزار می‌شد و یک مرحله کمتر داشت، هلند بلافاصله پس از مرحله گروهی به یک‌چهارم پایانی رفت و سپس در نیمه‌نهایی ۲بر یک مقابل پرتغال میزبان شکست خورد و حذف شد.

گری متخصص

در آن‌سو سه‌شیرها برای چهارمین بار در یک تورنمنت بزرگ ملی تحت هدایت گرت ساوث‌گیت در جمع ۴تیم پایانی حضور دارند؛ جام جهانی۲۰۱۸(چهارم)، یورو۲۰۲۰(نایب‌قهرمان) و لیگ ملت‌های اروپا در سال۲۰۱۹(سوم). انگلیس بین سال‌های ۱۹۹۶تا ۲۰۱۸به‌مدت ۲۲سال نتوانست به نیمه‌نهایی یورو برسد و حالا برای سومین بار به این مرحله رسیده است. انگلیس که ۶۵سال فینال یورو یا جام‌جهانی را تجربه نکرده است، حالا در آستانه دومین فینال پیاپی خود در یک رویداد بزرگ ملی است، این در حالی است که آنها در بازی قبلی برای صدمین بار ساوث‌گیت را روی نیمکت داشتند. اگر انگلیس برنده بازی امشب باشد، برای پنجمین بار است که یک تیم می‌تواند برای ۲بار پیاپی به فینال یورو برسد. از این تعداد، ۳مورد متعلق به آلمان (آلمان‌غربی) است. اتحاد جماهیر شوروی در ۲دوره پیاپی ۱۹۶۰و ۱۹۶۴، آلمان برای ۳بار در دوره‌های ۱۹۷۲و۱۹۷۶، ۱۹۷۶و۱۹۸۰، ۱۹۹۲و ۱۹۹۶و اسپانیا در ۲دوره پیاپی ۲۰۰۸و ۲۰۱۲فینالیست بوده‌اند.

دی‌جی کمک‌مربی

فردی به نام استیوارت ساندمن که متخصص تنفس است و به‌عنوان دی‌جی برای رادیو ۱ بی‌بی‌سی کار می‌کند، هفته گذشته به محل تمرین تیم ملی انگلیس در آلمان سفر کرد و کارگاه آموزشی تنفس را برای ۲۶بازیکن این تیم برگزار کرد تا به آنها در آرامش اعصاب و بهبود تمرکز کمک کند. ساندمن یکی از دلایل برتری انگلیس در ضربات پنالتی بود، البته بعد از تحقیقات علمی گسترده جردن پیکفورد که می‌دانست سوئیسی‌ها پنالتی‌ها را کدام سمت می‌زنند.

داور مشکوک

داور بازی امشب یک آلمانی ۴۳ساله به نام زوایر است؛ کسی که سال۲۰۰۵به‌دلیل درگیری در رسوایی تبانی بازی در آلمان، با محرومیت ۶ماهه روبه‌رو شده بود. او همان موقع به دریافت رشوه از رابرت هویزر، همکار خودش اعتراف کرده بود. این اتفاق ۴سال قبل از قضاوت نخست زوایر در بوندس‌لیگا رخ داده بود، زمانی که هویزر، در مرکز رسوایی تبانی بازی به ارزش ۲میلیون یورو در دسته دوم فوتبال آلمان قرار داشت. او سال گذشته فینال لیگ ملت‌های اروپا بین کرواسی و اسپانیا را قضاوت کرد. سال۲۰۲۱وقتی دورتموند ۳بر ۲از بایرن باخت، جود بلینگام که آن موقع بازیکن دورتموند بود، از انتخاب داور انتقاد کرد و گفت: «شما داوری را که سابقه تبانی بازی دارد، برای مهم‌ترین بازی آلمان انتخاب می‌کنید؟ چه انتظاری دارید؟ به‌نظر من (خطای هوملس) پنالتی نبود.» جود به‌دلیل آن مصاحبه ۴۰هزار یورو جریمه شده بود.

اگر هلند گل بخورد

اگر هلند از حریف عقب بیفتد، بعید است دچار وحشت شود. آنها در ۲بازی از یورو۲۰۲۴گل اول را دریافت کردند اما برنده زمین را ترک کردند. آنها در مرحله گروهی لهستان را ۲بر یک بردند و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم ترکیه را با همان نتیجه شکست دادند. بنابراین سعی نکنید به آنها گل بزنید و عصبانی‌شان کنید. در یورو ۲۰۰۴تا به حال فقط چک ۳بازی را برده درحالی‌که گل اول مسابقه را دریافت کرده است.

کد خبر 866068
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha